יום ראשון, 22 בספטמבר 2013

האני האמיתי

האם אפשר לראות מחשבה? לגעת בה או לטעום אותה? אף לא אחד מהחושים הגשמיים יכול להעיד על קיום המחשבה. רק המיינד, שהרי מחשבה היא ביטוי של המיינד.

מהו טבעו של המיינד? המיינד מקושר לחושים, החושים תופסים את האובייקטים השונים, מקבצים את כל המידע ומעבירים אותו למיינד. המיינד מגיב לאובייקטים אלו באומרו "אני אוהב את זה" או "אני לא אוהב את זה", "אני רוצה את זה" או "אני לא רוצה את זה". המיינד מקבל או דוחה, עורג עבור הדברים אליהם נכסף או מתאבל על הפסדיו. זוהי דרך פעולתו של המיינד: לתפוס את האובייקטים השונים בעולם באמצעות החושים ולהגיב.

האינטליגנציה מעודנת יותר מהמיינד, היא פועלת בדרך של הבחנה. בעוד המיינד מגיב כלפי אובייקט נחשק באומרו "אני רוצה את זה", האינטליגנציה מתחילה לתכנן כיצד להשיג דבר זה.
מעודן יותר מהאינטליגנציה הוא האגו. זהו האגו אשר מזדהה עם המערך הכולל את האינטליגנציה, המיינד והגוף הגשמי, ומניח שכל אלו הם 'אני'.

מעבר לאגו קיימת הנשמה. הנשמה היא האני האמיתי, הנשמה היא העצמי. הנשמה היא המתבוננת, הצופה. הנשמה היא מקור החיים. כאשר הנשמה מזדהה עם היותה נצחית, מלאת ידע ואושר, חלקיק של אלוהים וכלי שלו, אז היא לגמרי מוארת.

טבעה המקורי של נשמה טהורה הוא להשתמש בגוף, במיינד, באינטליגנציה ובאגו בדרך של חמלה ואהבה כלפי העולם, ככלי של אהבת אלוהים. זוהי מטרתה האמיתית של הנשמה בעולם זה.   


מתוך הספר 'Soul-wise' מאת Radhanath Swami