יום שני, 20 באוגוסט 2012

תודעת קרישנה: דת או תרבות רוחנית?


רווחת תפיסה מוטעית שהתנועה לתודעת קרישנה מייצגת את ההינדואיזם. אולם, תודעת קרישנה איננה אמונה או דת המחפשת להדביר אמונות או דתות אחרות. זוהי תנועה תרבותית במהותה שמיועדת לחברה האנושית כולה, ואינה מתייחסת לשום אמונה כיתתית כלשהי. מטרתה העליונה של תנועה זו היא לחנך את האנשים לאהבת אלוהים.

לפני כאלפיים שנה פשטה פילוסופית המאיאואדה, שהיא בעצם אתאיזם. על פי תפיסה זו אין אלוהים, או שאם הוא קיים, הוא בלתי אישי ושורה בכל, ומשום כך ניתן לדמיין אותו בכל צורה. עבור המאיאואדים הכל בסופו של דבר מסתכם באפס.

פילוסופיה רווחת נוספת היא הקרמה-מימאמסא. פילוסופיה זו מקבלת את אלוהים, אך מבטלת את מעורבותו בעולם, וגורסת שדי לנו לבצע את חובתנו בשקידה וביושר, בכדי לזכות מוכנית בתוצאות. תיאוריה זו טוענת שהכול מתנהל מעצמו או ממשיכה טבעית, ללא התערבות אלוהית.

אולם למעשה, חיי אדם אינם מקריים, והקיום איננו תולדה של מקרה או כורח חומרי. לדעת כיצד לאהוב את אלוהים מהווה שלמות חיי האדם ובכדי לקבל זאת אין שום צורך להמיר דת אחת באחרת. התנועה לתודעת קרישנה מציגה תרבות רוחנית שיכולה לפתור את בעיות החיים כולן. ומכיוון שכל אחד ישמח ללמוד ולהבין את הפילוסופיה והמדע של אלוהים, תנועה זו רווחת ברחבי העולם כולו.