יום שבת, 23 באפריל 2011

מהי מטרת החיים?


ראיון עם רָאדְהָאנת סְוָאמי מַהָארָאגַ'ה:

הצורך הבסיסי של כל בני האדם הוא לאהוב ולהיות אהוב. ללא זה, דבר לא יכול לספק באמת את הלב. אובייקטים שונים יכולים לספק את החושים של הגוף, וחוויות ריגשיות שונות יכולות לספק את הנפש. אך הלב משתוקק, כמהה, לאהוב ולהיות אהוב.

בבְּרַהְמָא-סֻוּתְרַה נאמר: "אָנַנְדַה מאיו בישאת": טבעה הפנימי של כל ישות חיים הוא חיפוש אחר עונג. זהו דבר משותף לכולנו. אפילו הנמלה הקטנה שהולכת על הרצפה מחפשת הנאה בגרגר סוכר. הרבייה של כל ישויות החיים מבוססת על הכמיהה הזו לעונג. אך רק אהבה יכולה לספק עונג ללב. אנו יכולים לראות, לדוגמה בילד - אם נותנים לילד בית יפיפה, צעצועים ומשחקים נפלאים... אך אם הילד אינו חש אהוב הוא יהיה חסר ביטחון, לא יציב ולא מסופק.

זהו הטבע שלנו, בין אם אנו בעלי צבע שחור, לבן, צהוב או אדום. בין אם אנחנו אמריקאים, רוסים, הודים, פקיסטאנים, פלסטינאים או ישראלים. בין אם אנחנו צעירים או זקנים, עשירים או עניים, יהיה התפקיד שלנו בעולם אשר יהיה - הצורך הטבוע בנו הוא לבטא ולחוש אהבה כלפי מישהו אחר, ולחוש אהובים על- ידי מישהו אחר. מדוע הדבר משותף לכולנו? על פי השְׂרִימַד-בְּהָאגַוַתַם, הסיבה היא משום שזהו טבעה של הנשמה.

הנשמה היא חלק מאלוהים. אהבה לאלוהים קיימת במצב רדום בליבה של כל ישות חיים. אך שכחנו את האהבה הזאת ולכן אנחנו מנסים למצוא את חווית העונג בכל כך הרבה דרכים בעולם הזה. ומפני שהדבר אינו באמת מספק את הצורך שלנו - ישנו כל כך הרבה תסכול. ובגלל התיסכול הזה בני אדם מסוגלים להתנהג בצורה כל כך מוזרה ואפילו מסוכנת - כלפי עצמם, כלפי אחרים וכלפי כדור הארץ. הכל מתוך חיפוש אחר אהבה.

אם כך, מטרת החיים היא לכוון מחדש את הנטייה של הנשמה לאהוב - בחזרה כלפי אלוהים. כך נחווה את אהבתו האינסופית של אלוהים ונרגיש את האהבה האינסופית של הנשמה לאלוהים - ובתוך החוויה הזאת כלולה חמלה ואהבה כלפי כל ישויות החיים. זהו הדבר שכולם מחפשים. זוהי התמצית של כל דת וזו המטרה העליונה של החיים.